balitrip.reismee.nl

Rob Sibbald

We zitten in een villa in Siririt vlakbij de zee op wat bij te komen van alle indrukken Ik heb genoten van alles wat ik tegen kwam. Soms loopt alles anders als gepland en moet er iets worden geregeld. Of zijn er wat ergernissen met een restaurant of andere dingen. Alles wat je meemaakt heeft het voordeel, dat je ervan kunt leren. Het is altijd op te lossen, kan soms wat tijd kosten. Je moet er rekening mee houden een gast in dit land te zijn en je de gastheer of vrouw met respect hoort te behandelen. Goeiedag zeggen en een vriendelijke lach wordt altijd beantwoord en dat is erg veel waard voor mij. Het personeel is uiterst vriendelijk en je voelt je welkom. Ze kunnen en willen ook alles voor je regelen. Niets is te gek. De verkopers op het strand proberen dingen aan je verkopen op de Balinese wijze heel veel vragen en eindigen op een luttel bedrag. Soms heb je achteraf teveel betaald, maar dan praat je echter over een paar centen of wat euro' s. Het blijft een kostwinning voor de Balinees en zullen proberen zoveel mogelijk te krijgen. Ik heb samen met de anderen veel gezien en meegemaakt Zie daarvoor hun verhaal. In grote lijnen is het ook mijn verhaal, maar beleef ik het anders. Maar dat geldt ook voor de anderen. Ik probeer geen toerist te zijn maar een van hen en hun gelijke te zijn, maar dat is moeilijk. De mensen plaatsen je vaak als een meerdere en gedragen zich onderdanig. Liever zit ik tussen de mensen pratend over de dagelijkse dingen. Als toerist ben je voor hen een bron van inkomsten en dan is dat moeilijk te veranderen. Wat mij van Bali aanspreekt is de manier van omgaan met elkaar. Je ziet en voelt her respect voor elkaar van jong tot oud. Door het weer speelt het leven vooral buiten af en de huizen zijn ook zo gebouwd dat je dat gevoel hebt buiten te zijn. Altijd in verbinding met de tropische weersomstandigheden als je bij of in je huis zit. Ik zou hier wel kunnen leven met en onder de Balinese mensen. Ik ben westers opgevoed maar diep in mijn genen zit iets wat onuitwisbaar is en dat is mijn afkomst. Het stukje gen zorgt ervoor dat ik me thuis voel in dit land. Het liefst blijf ik hier. Het plan is er nog steeds de uitvoering hiervan moet nog gebeuren. Het Balinese woord voor dankjewel is Sukseme. Sukseme Bali dat ik hier gast mocht zijn.

keer bekeken
reactie